Det vrimler med selvudnævnte SEO-eksperter, og det kan være vanskeligt at skelne skidt fra kanel. Her får du 4 gode råd, du bør følge, når du skal vælge, hvem der skal optimere din hjemmeside.

Der er mere fokus på SEO, end der nogensinde har været før. Medmindre du aktivt arbejder med søgemaskineoptimering på dit website eller -shop, er det vanskeligt at få eksponering på relevante søgeforespørgsler. Og uden eksponering i søgeresultaterne, ingen trafik til dit website.

Hvis du ikke selv har tid, ressourcer eller evner til at varetage optimeringen af dit site, er det en god idé at hyre en SEO-konsulent, der kan hjælpe dig med opgaverne. Det kræver dog, at du sætter dig en smule ind i de faktorer, der afgør, om en konsulent er værd at bruge tid og penge på.

Er du på herrens mark? Så får du her 4 gode råd, du kan følge, når du skal vælge din næste SEO-konsulent.

#1: Vælg en SEO-konsulent med gode referencer

Det første, du skal kigge efter, når du vælger din SEO-konsulent, er en med gode referencer. Typisk vil det fremgå af konsulentens hjemmeside. Kast eksempelvis et blik på min hjemmeside (https://nicolaisoerensen.dk/seo/), hvor du hurtigt får syn for sagen.

Det fremgår tydeligt, hvem jeg har arbejdet med, og det giver et indblik i, at han er en dygtig SEO-konsulent med referencerne i orden. En SEO-konsulent uden referencer på sin hjemmeside, er typisk ikke værd at bruge penge på.

Referencer er dog ikke nok. Det er resultaterne, der skal overbevise dig. Har du udset dig en SEO-konsulent med gode referencer, så forsøg eventuelt at ringe til et par af virksomhederne, han eller hun har udført arbejde for tidligere.

Spørg ind til, om virksomheden var tilfredse med SEO-konsulenten, om de var tilfredse med resultaterne, og om der var udfordringer. Hvis ikke, så kan du tage skridtet videre og tage kontakt til konsulenten.

#2: Spørg i dit netværk

Det kan være svært at finde frem til den konsulent, der ender med at skulle optimere dit site. Hvis du er i tvivl, hvor du skal starte, kan du forsøge at skrive et opslag på LinkedIn, hvor du spørger dit netværk om hjælp. Spørg efter konkrete anbefalinger, så du har noget at gå efter.

Alternativt kan du vælge at søge i Google efter en søgefrase som eksempelvis “SEO-konsulent”. Her dukker der masser af resultater op, som du kan undersøge. Husk på, at dem, der ligger højest i Google, er dem, der er bedst til at optimere deres egen side. Det er en indikation på, at de ved, hvad de laver.

Vær dog også opmærksom på, at det kan være en dyr løsning, da dem, der ligger bedst placeret, også er dem, der får flest henvendelser. Det betyder, at de kan sætte prisen højere op, end en konsulent der har samme evner, men som måske ikke har lige så gode placeringer.

#3: Bed om indsigt i konkrete resultater

SEO er ikke så abstrakt, som det måske lyder. Hvis en SEO-konsulent gør sit arbejde ordentligt, er det hele målbart. Derfor kan du nemt spørge ind til konkrete resultater og løsning, konsulentens kunder har opnået på baggrund af dennes arbejde.

Spørg eksempelvis indtil særlige cases, som konsulenten er særligt stolt af, hvor kundens trafik er steget med et vist antal procenter som følge af konsulentens SEO-indsats. Kan han eller hun ikke fremvise resultater, bør du gå videre, medmindre du bliver lovet en ‘no cure, no pay’-løsning – der går ud på, at du udelukkende betaler, hvis et aftalt resultat bliver opnået.

#4: Undgå lange bindingsperioder

Mange større SEO-bureauer bruger bindinger i deres kontrakter. Det skyldes, at kunderne lægger mange penge, og de penge er nødvendige for, at bureauet kan køre rundt. En binding på 6 måneder er derfor ikke ualmindelig, da SEO-bureauet skal kunne erstatte dig, hvis du opsiger dit abonnement.

Sørg dog for, at du ikke bliver bundet i længere tid, så du altid kan vælge et andet bureau, hvis ikke du opnår de ønskede resultater.

Dagens gode gerning

Del denne artikel og modtag spandevis af god karma – og min dybeste taknemmelighed :-)