Hvad er teknisk SEO?

marts 9, 2020
Hvad er teknisk SEO?

Har du nogensinde undret dig over, hvad teknisk SEO er? Så er du ikke alene. Teknisk SEO dækker over det tekniske fundament, din hjemmeside er bygget op omkring. Hvis ikke teknikken er i orden, kan det have alvorlige konsekvenser for din hjemmesides synlighed.

Teknisk SEO dækker over forskellige discipliner, der alle sammen har dét tilfælles, at de er med til at styrke din hjemmesides position i Google og andre søgemaskiner. De relaterer sig ikke direkte til selve indholdet på din side, men det tekniske fundament, indholdet er bygget på.

Indekseringskontrol, viderestilling af undersider, der ikke længere findes på dit website, eller som er blevet flyttet, korrekt opsatte links, sproglag, mobilvenlighed, hastighedsoptimering, opsætning af SSL-certifikat og lignende er alle sammen eksempler på grene af teknisk SEO

Få styr på indeksering og no-follow

Søgemaskinerne vurderer din hjemmeside ud fra alle de undersider, der er på din hjemmeside –  medmindre du har blokeret adgangen for Googles crawlere. Alle undersider, der ikke bidrager til din overordnede SEO-strategi, og som ikke ønskes vist i søgeresultaterne, skal markeres med et noindex-tag.

Er der indgående links til den pågældende underside, skal disse markeres med et nofollow-tag, hvor der sender et signal til Google om, at der ikke skal overføres linkværdi hertil. Et eksempel på en underside, der typisk ikke ønskes indekseret, er cookie-sider og handelsbetingelser.

Korrekt brug af 301-Redirects er vigtigt for teknisk SEO

Hvis du sletter en underside eller ændrer i URL’en, er det vigtigt, at du opsætter et redirect til den side, du ønsker, skal erstatte den gamle underside. Du ønsker ikke, at hverken Google eller dine besøgende lander på en 404-sider, når de klikker på et link.

Samtidig risikerer du, at du mister vigtigt linkværdi, hvis et link peger ind på en tom underside, der ikke redirectes.

Interne og eksterne links (det tekniske aspekt)

Når du linker internt på din hjemmeside, hjælper du brugeren med at navigere, men du sender samtidig et signal til søgemaskinerne om dine undersiders relevans og vigtighed, ligesom du hjælper dem med at forst den overordnede struktur på din hjemmeside.

Linker du ud fra brugergenereret indhold, sponsorerede links eller links, der giver dig affiliate-provisioner, er det vigtigt, at du markerer det. Det kan gøres med et rel-tag, der fortæller Google, hvilken type link der er tale om. Der findes tre rel-tags; nofollow, sponsored og ugc.

Opsætter du ikke tags på eksempelvis reklamelinks, risikerer du, at din hjemmeside bliver straffet af Google. Det sker sjældent, men det er en god idé at tage sine forholdsregler.

Hastighedsoptimering er en stor del af teknisk SEO

Din hjemmeside skal være så brugervenlig som overhovedet muligt. Det er ikke alene vigtigt for at fastholde og engagere dine besøgende, det er mindst lige så vigtigt, fordi Googles algoritme tilgodeser brugervenlige websites.

Et af de punkter, der er afgørende for brugervenligheden på din hjemmeside, er, at den loader hurtigt, så brugeren ikke skal vente. Faktisk vil du opleve, at Google tildeler din hjemmeside lavere placeringer, hvis ikke det loader hurtigt.

Mobilvenlighed er afgørende for dine SEO-placeringer

De fleste bruger deres mobiltelefon til at tilgå sider på nettet. Det ved Google, og derfor analyserer de overvejende din hjemmeside ud fra, hvordan den ser ud på mobiltelefonen. Det er vigtigt, at den automatisk tilpasser sig den enhed, den besøgende anvender, ligesom du bør undgå, at der er elementer, der udelukkende vises på desktop.

Få hjælp til Teknisk SEO

Lyder det teknisk og svært? Det er forståeligt. Teknisk SEO er et stort område og kræver, at man ved hvad man laver. Du er meget velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker professionel hjælp af en SEO ekspert med Side-1 garanti.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Nicolai Sørensen

Brandpartner v/Nicolai Sørensen

Anerkendt webdesigner og marketing specialist med 9 års erfaring i at skabe succesfulde cases for det danske erhvervsliv gennem webdesign, SEO & Google Ads.+45 3063 3111

Skal vi tage en snak?

Seneste indlæg

Du kunne også være
interesseret i at læse disse artikler

Kontakt mig

Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

Spørgsmål: Du er mere end velkommen til at stille dine spørgsmål i kommentarfeltet eller gennem min kontaktformular.

Tilbud: Du er også velkommen til at starte en uforpligtende dialog, hvis du er på udkig efter en seriøs samarbejdspartner du kan samle din hjemmeside og din online markedsføring hos.

Nicolai Sørensen er din WordPress webdesigner

Er du klar til en indledende snak?

+45 3063 3111

Fortæl mig om dine ønsker og udfordringer, og modtag en potentialevurdering og et prisestimat.

Psst.. I gennemsnit får mine kunder 14,4 nye kundehenvendelser pr. 100 besøgende.

5-stjerner på Trustpilot for webdesign & online marketing

Kontakt mig

Freetrailer som case
Tandlægeforeningen som case
Kvadrant som case
Charlotte Schou som case
Webamp som case
Custom Cash som case
Segway som case
Nemovo som case

Har du spørgsmål eller ønsker du at høre nærmere?

Nicolai Sørensen

Birkemosevej 5S, 3550 Slangerup
Kontor i Roskilde & København
CVR-nummer: 34810184

w

Kontakt mig

+45 3063 3111
hej @ nicolaisoerensen.dk
Sig hej – det gratis.

}

Telefontider

Mandag - Fredag: Kl. 08 - 17
Lørdag - Søndag: Efter aftale
Mails besvares alle dage

5
5,0 rating
5 ud af 5 stjerner (baseret på 10 anmeldelser)