Den Ultimative SEO Guide Til Blogs – få bedre placeringer med disse 22 tips

oktober 1, 2020
Den Ultimative SEO Guide Til Blogs – få bedre placeringer med disse 22 tips

Vil du have bedre placeringer på Google? Denne tjekliste dækker alle de vigtigste SEO-punkter, som kan hjælpe dig med at forbedre din blogs placeringer på Google.

At designe en hjemmeside eller blog kræver undersøgelse, hårdt arbejde, og dedikation.

Det kan være skræmmende at vurdere alt, hvad du har brug for fra start af, og alt hvad du skal tracke for at sikre, at alt udføres optimalt.

At lave en ”ultimativ SEO tjekliste” til blogs betyder ikke nødvendigvis, at man skal implementere alle ranking-faktorer på samme tid.

At implementere alle faktorerne er en hjælp til at få snebolden til at rulle indenfor enhver niche, uanset hvad dit færdighedsniveau er.

Hvis du lige er begyndt, vil jeg foreslå at hyre en professionel eller to, som kan hjælpe dig igennem processen først, fordi en enkelt fejl kan skabe mange problemer senere hen.

Derudover, en note til andre SEO-fagfolk. Jeg ved godt at nogle af disse ikke har direkte indvirkning på SEO-ranking direkte, men der er lavet overvejelser omkring at inkludere dem på denne liste.

F.eks. mens ”korrekt” W3C-kodning ikke nødvendigvis er lig med gode placeringer på Google, så betyder det at din side vil være cross-browser og cross-platform kompatibel. Derudover så fjerner den også dårlig kodning, som kan følge med nogle designs.

Udover det, så mens man koder korrekt og fokuserer, mens man bruger en minimalistisk tankegang, så er det muligt at få din hjemmeside til at loade langt hurtigere.

Mange af disse ting har ikke direkte indvirkning på din søgemaskineoptimering, men de har indvirkning på andre faktorer, som kan ændre ved din placering. Det hele er indbyrdes forbundet.

Og mens det er muligt at lave en hjemmeside i WordPress, som performer godt uden at noget af dette er implementeret, så er det vigtigt at notere sig, at denne performance kan komme med en pris – nemlig at du kommer til at lægge fokus på et sted, hvor det ikke er nødvendigt.

Lad os komme i gang med at tage et kig på hvordan du bør bygge din webside med denne ultimative SEO-tjekliste.

1. Fokuserer du på de rette søgeord?

At fokusere på de rette keywords – eller søgeord på dansk – er vigtigt.

Hvis du ikke laver en grundig søgeordsanalyse for at finde ud af hvad du bør ranke på, så efterlader du penge på bordet.

Det er derfor det er vigtigt at begynde med en konkurrentanalyse.

En typisk konkurrentanalyse begynder med omkring 10 konkurrenter og en søgeordsanalyse indenfor din branche.

Derfra er det yderligere muligt at undersøge dine konkurrenters eksterne links, og undersøge flere ting mere i dybden, hvis du ønsker.

2. Optimerer du dine søgeord i dine indlæg?

Svaret til dette spørgsmål er normalvis overraskende.

Jeg har haft flere oplevelser med hjemmesiderevisioner, hvor dette virkelig stikker ud – kunden optimerede ikke efter nogen som helst søgeord.

I modsætning til nogles tro, de, der ikke ved bedre, er det ikke en dårlig ting at bruge søgeord. Det er et overforbrug af søgeord, der er skidt.

Enhver SEO-ekspert, som er pengene værd, bør bruge søgeord naturligt i deres indhold. Det er en af de bedste praksisser indenfor SEO.

Hvis dit søgeord ikke optræder i din sides titel eller metabeskrivelse, hvordan skal Google så sikre sig, hvad din hjemmeside handler om?

At have for mange sider, der går efter det samme søgeord kan lede til hvad der kaldes ”keyword cannibalization”. Det er en situation hvor flere sider på din hjemmeside konkurrerer om det samme søgeord, fordi du har optimiseret det for meget.

Dette kan forværre dine siders evne til at konkurrere godt i søgeresultaterne, og kan føre til forværret hjemmesideydelse, trafik og placeringer.

Vær sikker på, at du har en solid søgeordsanalyse på plads, og at du går efter søgeord med solide månedlige søgninger, så du får værdi ud af din indsats.

3. Optimerer du dine understøttende søgeord?

At fokusere på de rette søgeord er et godt første skridt, men det er ikke kun her, du skal lægge dit fokus.

Du skal også inkludere de rette søgeord, de rette steder, i din titel, metabeskrivelse, og gennem selve dit indhold.

Det er også smart at bruge understøttende søgeord, såsom synonymer og antonymer.

For slet ikke at snakke om Latent Semantic Indexing.

Faktum er, at LSI ikke eksisterer. Det er SEO-vrøvl, og det har det været i lang tid.

4. Optimerer du søgeordene i dit indhold effektivt?

Optimerer du efter de lavthængende frugter, eller dem øverst på træet, som du ikke kan nå?

Når du målretter søgeord, så vælger nogle SEO-folk at bruge vilkårlige målinger; normalvis søgevolumen.

Jo højere søgevolumen, jo højere konkurrence vil der være (normalvis, selvom der kan være nogle undtagelser)

Termet ”lavthængende frugt” henviser til de søgeord, som du let kan få resultater på Google med, uden alt for meget arbejde. Dette bør være en af dine første mål i din optimeringsstrategi.

Det næste skridt er at overveje søgeord som er en smule sværere, altså ”medium” konkurrenceniveau. Disse knap-så-lavthængende frugtmuligheder, som du bør gå efter næste gang, er mere fokuseret på et ”medium” konkurrenceniveau.

Efter disse, er det dine ”high” konkurrenceniveau søgeord. Her er det de søgeord, som du ikke forventer at få på Google, før minimum et år (eller mere) er gået.

Tænk 1 million eller mere i søgevolumen, da der normalvis er super høj konkurrence omkring disse søgeord. De vil kræve en betydelig mængde udgifter for overhovedet at få trækkraft og vil kræve tonsvis af linkopsamling for at opnå.

Med andre ord, så kan du bruge ord på at gå efter disse specifikke søgeord, afhængig af din branche.

5. Har mængden af ord nogen indvirkning på din blog?

Nej, jeg skal ikke til at sige, hvad du tror jeg skal. At tvinge dig selv til at skrive blogindlæg med 4000 ord hver dag, blot for at skubbe noget indhold ud, vil ikke nødvendigvis gøre det til godt indhold.

Hvad jeg mener er: overvejer du hvor meget du skriver, inklusiv kvaliteten af det, kontra konkurrencen?

En konkurrentanalyse af de sædvanlige SERPs (Search Engine Results Pages) vil afsløre hvad konkurrenterne skriver om, hvor mange ord de bruger, samt mængden af indlæg, som de udgiver hver måned.

Hvis du ønsker at slå konkurrenterne i din branche, er det vigtigt at spejle sig i, hvad de gør, eller finde en måde at gøre dit indhold bedre end deres.

Ved at bruge et værktøj såsom SEMrushs SEO-content-skabelon, er en fantastisk måde at opnå dette mål på. Dette redskab vil hjælpe dig med at analysere dine top 10 konkurrenter for de søgeord du vælger, og komme med ideer til indlæg, som hjælper dig med at slå dem.

Disse konkurrentanalyser er nyttige til at hjælpe dig med at finde ud hvad dit næste indlæg skal omhandle.

6. Er koden kompatibel med den nuværende Doctype?

OBS: Dette punkt kan være meget teknisk og de fleste der ikke er webdesignere eller webudviklere, vil ikke vide hvad det er.

Du kan ikke bare kopiere og indsætte kode i en anden doctype, og forvente at det fungerer korrekt.

Dette skaber ofte polyglot-dokumenter, eller dokumenter hvor den kopierede kode ikke passer W3C-doctype-specifikationerne.

Et eksempel af dette vil være at kopiere kode fra en side lavet med XHTML 1.0, til en side lavet med HTML 5.

Fejl kan ske. Der er ingen måde at komme udenom dette.

Du må bide i det sure æble, og kode siden fra bunden af. Dette er den eneste måde at sikre sig at en blog er af topkvalitet.

Problemer med kodekompatibiliteten skaber også problemer med platforme og browsere.

Dette kan have indvirkning på brugeroplevelsen, og hvis det er alvorligt nok, kan det skabe problemer med hjemmesidens performance.

7. Er siden hurtig, både på computer og telefon?

Hvor hurtig din hjemmeside er, gør en verden til forskel nu om dage.

Det er så stor en del af Googles algoritme, at hvis du ikke har optimeret din sides ”page speed” endnu, så sakker du bagud.

Googles forslag er at sigte efter 2-3 sekunder.

Men hvis du vil fortsætte med at være konkurrencedygtig, så vil en page speed på 1-22 sekunder (eller sågar mindre) være at foretrække. Dette bør placere dig over 90% af dine konkurrenter på Google, som ikke optimerer deres page speed.

8. Er bloggen cross-browser og cross-platform-venlig?

Det betyder at:

Var siden designet til at være responsiv og synlig på alle skærmopløsninger, enheder og platforme?

Hvis du ikke er opmærksom på dette, så mister du en betydelig del af din trafik, som måske bruger de enheder, din side ikke er optimeret til.

9. Udnytter bloggen plug-ins til at optimere billeder, fremskynde cache, og video også?

Brug et plug-in som Smush for automatisk at ændre størrelsen og optimere billeder på din WordPress-blog.

Brug W3 Total Cache eller et lignende cache plug-in for at sætte op for farten på sider, der loader langsomt, som måske ikke bruger cachen rigtigt.

Sikr dig, at alle dine videoer loader indenfor en rimelig tid (mindre end 2-3 sekunder er ikke en dårlig tommelfingerregel, når du også inkluderer buffer-tid).

Du bør også overveje plug-ins til lettere at lave din http:// om til https://, ved at omdirigere alt der ikke er https://, og et simpelt 301 redirect plug-in der gør import af 301 redirects meget enkelt.

10. Er sidetitlerne optimeret?

Dette betyder at inkludere søgeordsfrasen, som din side går efter, mindst én gang, på en måde, der giver mening.

Lav ikke titlerne for korte eller for lange, for ellers kan du risikere, at dine sidetitler bliver for lange til at kunne stå der.

Vær sikker på, at du holder øje med tegnbegrænsninger, samt pixelbreddegrænser.

11. Er metabeskrivelserne optimeret?

Dette betyder at inkludere søgeordsfrasen, som din side går efter, mindst én gang i din metabeskrivelse, på en måde, der giver mening.

Lav ikke dine beskrivelser alt for korte, eller alt for lange.

Vær sikker på, at du holder øje med tegnbegrænsninger, samt pixelbreddegrænser.

Mens Google godt nok har sagt, at de ikke bruger metabeskrivelsen som en basis for ranking på Google, så kan det tilføje noget relevans til din side, og hjælpe indirekte.

12. Optimerer siden billeder korrekt?

At optimere billeder korrekt er en nødvendighed.

Du kan bruge et plug-in som Smush til at gøre det.

Vær sikker på, at du følger de bedste fremgangsmåder til din alt-text og titeltekst til billeder.

Nej, der er ikke noget som et ”alt tag”. Det er den alternative tekstattribut for billedkoden.

For at følge op på det, så lær hvordan du laver en tabsfri kompression med Photoshop, industristandarden indenfor billedoptimering.

13. Google Search Console: Har du tilføjet og verificeret din blog?

At sikre dig, at du har tilføjet din blog til Google Search Console er super vigtigt.

Den fortæller dig mange ting, som du er nødt til at vide om din side, din trafik, og eventuelle fejl du kan støde ind i.

Den fortæller dig også, om der er taget manuel handling mod den, hvilket er vigtigt, hvis du igen vil blive gode venner med Google.

14. Har du opsat Google Analytics?

Dette er en smule åbenlyst, men i løbet af den tid jeg har lavet webstedsrevisioner, har jeg set mange, der bruger et forkert Google Analytics-ID, eller ikke engang har gidet at konfigurere Google Analytics overhovedet.

Det er ekstremt frustrerende at forsøge at gennemgå en hjemmeside, blot for at ramme en væk, blokeret af – du gættede rigtigt – mangel på Google Analytics-data.

15. Bygger eller tilegner du eksterne links til din blog?

Tror du, at hvis du ”bare skriver fantastisk indhold”, så vil links automatisk komme til din blog?

Lad os være en smule mere realistisk her.

Du bliver nødt til at have en liste lavet på forhånd, med sider eller e-mail, som del af et nyhedsbrev, for at det sker.

Du skal have en form for outreach-strategi, før det sker. Dette gælder især i ”kedelige” nicher, hvor det er umuligt at lave indhold, som folk vil linke til.

Med det sagt, så er der link-teknikker, som ikke kræver ”bare skriv fantastisk indhold”, som er effektive.

En teknik indebærer at gå efter andre sider og 404-links på deres sider, og spørge dem om at erstatte det med din egen.

Du kan lave influencer outreach og udføre en e-mail / social-medie-kampagne for disse influencere.

Lyder ovenstående alt for tidskrævende, så har jeg fuld forståelse for det. Du kan evt. vælge at outsource linkbuilding til mig. Så sørger jeg for, at du løbende får gode links til dit website.

16. Bruger du den rigtige taktik til din link-ankertekster?

Dette betyder: spam ikke konstant ankertekster.

Vær sikker på, at din link-ankertekst inkluderer ”branded URL’s”, ”naked URL’s”, og ”branded ankertekst”.

Hvis du bruger præcis matchende ankertekst, så brug det sparsomt. Gør det ikke til et knudepunkt for din blog.

17. Udnytter din blog de rigtige dimensioner til mobil?

Dette betyder også at sikre dig, at dine knapper er den rette størrelse, så de passer til de fleste mobiltelefoners opløsning.

Der er ingen, der bliver på en side, hvor knapperne er alt for små til at være brugbare.

Derudover, så forglem ikke at sikre dig, at billeder og anden grafik er af høj nok kvalitet for dyrere enheder, såsom iPhones.

18. Tager din blog højde for Pagespeed på telefoner?

Både mobil og page speed er en vital del af Googles algoritme nu.

Det betyder, at hvis din blog ikke er optimeret til telefoner, og altså dermed har en ordentlig Pagespeed, så vil din blog sandsynligvis blive filtreret ud af Googles søgeresultater, i stedet for at ranke godt og flot.

19. Har du fokus på mobilbesøgende, når det kommer til indhold?

Nej, dette betyder ikke at du skal skrive 5,000 ords indhold og publicere det til din blog hver dag.

Men det betyder, at du skal udføre en SERP-analyse, konkurrentanalyse, og sikre dig, at dine besøgende fra mobiler får en god brugeroplevelse.

I nogle tilfælde kan længere indhold være passende, mens i andre tilfælde vil let fordøjeligt content være at foretrække.

Dog skal du selvfølgelig ikke cloake dit indhold, og vise andet indhold til dine mobilbesøgende, i forhold til hvad du viser dine computerbesøgende.

Det skader dig kun.

20. Sporer du konverteringer og handlinger på din blog i relation til din markedsføring?

Dette er normalvis ikke en typisk SEO-overvejelse, men det burde det være. Forskellige punkter i markedsføringsprocessen vil kræve forskellige former for skrivning.

Du ville ikke skrive til en kunde på samme måde, som du ville skrive til en, som ledte efter information, vel?

På samme måde ville skrivning til en e-commerce kunde være en smule anderledes end at skrive til en, der leder efter fast ejendom.

Ved at gøre dette, vil din tilgang være mere effektiv, og du vil undgå at miste point i forhold til brugerens hensigt.

SEO har udviklet sig fra at være simpel søgeordsundersøgelse og optimering til mere komplekse implementeringer, der involverer brugeroplevelse og brugerhensigt.

Brug tid på at analysere og drag fordel af dine data og dine forskellige konverteringshandlinger, og dine brugere vil takke dig.

21. Har du nogen former for konvertering på din blog?

Call to action, call to action, call to action.

Det betyder ting som:

  1. Knapper til opkald.
  2. Kontaktformularer.
  3. Reklamer der får dine brugere til at benytte sig af dine produkter og tjenester.
  4. Bannere.

Brugere gør ikke disse ting af sig selv. De skal bruge en guide.

A/B-test forskellige knapper og calls-to-actions; det vil hjælpe dig med at finde ud af, hvad der virker for præcist dine besøgende.

22. Er der sociale delingsknapper til hvert blogindlæg?

For de fleste brancher, bør dette være så vitalt, at man ikke tænker over det.

Du vil aldrig hvornår i din Marketing Funnel, at der er en der vil dele dit blogindlæg med andre, så du bør fokusere på de bedste platforme for din branche.

Dette er ikke de eneste SEO-punkter du bør overveje

Mens der stadig er andre SEO-punkter, som du bør overveje, som vil hjælpe med at forbedre din blogs ydelse, så er det alfa og omega, at sikre sig, at din blog er fuldt ud crawlable for søgemaskinerne og at det er muligt for dem at indeksere din hjemmeside.

Ved at følge disse skridt, sikrer du dig, at din blog er crawlable, som er god nok til at konkurrere i søgemaskineresultaterne.

Alt andet du gør for at optimere din blog er kun en bonus, og vil hjælpe med at optimere din konkurrenceevne blandt søgemaskineresultaterne.

Har du brug for hjælp til SEO?

Hvis du synes, at ovenstående virker uoverskueligt, så er du mere end velkommen til at kontakte mig. Du kan læse mere om mine priser på SEO og overveje, om du ønsker at hyre mig som din SEO konsulent.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Nicolai Sørensen

Brandpartner v/Nicolai Sørensen

Anerkendt webdesigner og marketing specialist med 9 års erfaring i at skabe succesfulde cases for det danske erhvervsliv gennem webdesign, SEO & Google Ads.+45 3063 3111

Skal vi tage en snak?

Seneste indlæg

Du kunne også være
interesseret i at læse disse artikler

Kontakt mig

Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

Spørgsmål: Du er mere end velkommen til at stille dine spørgsmål i kommentarfeltet eller gennem min kontaktformular.

Tilbud: Du er også velkommen til at starte en uforpligtende dialog, hvis du er på udkig efter en seriøs samarbejdspartner du kan samle din hjemmeside og din online markedsføring hos.

Nicolai Sørensen er din WordPress webdesigner

Er du klar til en indledende snak?

+45 3063 3111

Fortæl mig om dine ønsker og udfordringer, og modtag en potentialevurdering og et prisestimat.

Psst.. I gennemsnit får mine kunder 14,4 nye kundehenvendelser pr. 100 besøgende.

5-stjerner på Trustpilot for webdesign & online marketing

Kontakt mig

Freetrailer som case
Tandlægeforeningen som case
Kvadrant som case
Charlotte Schou som case
Webamp som case
Custom Cash som case
Segway som case
Nemovo som case

Har du spørgsmål eller ønsker du at høre nærmere?

Nicolai Sørensen

Birkemosevej 5S, 3550 Slangerup
Kontor i Roskilde & København
CVR-nummer: 34810184

w

Kontakt mig

+45 3063 3111
hej @ nicolaisoerensen.dk
Sig hej – det gratis.

}

Telefontider

Mandag - Fredag: Kl. 08 - 17
Lørdag - Søndag: Efter aftale
Mails besvares alle dage

5
5,0 rating
5 ud af 5 stjerner (baseret på 10 anmeldelser)