Hvordan bruger man Shopify?

september 28, 2021
Hvordan bruger man Shopify?

Shopify er et af de mest brugervenlige webshop-systemer på markedet. Det er nemt at opsætte din webshop, og du kan komme i gang med en simpel webshop i løbet af et par timer, hvis du afsætter en eftermiddag til at lære systemet at kende. Bliv klogere på, hvordan du brugere Shopify, her.

Selvom Shopify er blandt de absolut nemmeste og intuitive webshop-systemer på markedet, betyder det ikke, at du skal gå på kompromis, når du anvender platformen. Dine muligheder er mange, og du kan bygge alt fra mindre webshops til store dropshopping-løsninger.

I denne artikel kan du læse mere om, hvordan du bruger Shopify til webshops. Det tager ikke lang tid at lære systemet at kende, og du kan tilmelde dig en gratis prøveperiode, så du kan prøve systemet af, før du beslutter dig for, om du vil gå videre med Shopify.

#1: Sådan vælger du det rigtige abonnement

Shopify har grundlæggende tre abonnementer, som du kan vælge mellem. Hvis du har en nyetableret webshop med et par produkter, kan du sagtens nøjes med den billigste pakke, men har du mange produkter, vil det typisk være en fordel at vælge en større pakke.

Du kan vælge mellem følgende abonnementer:

  • Basic Shopify: $29 om måneden
  • Shopify: $79 om måneden
  • Advanced Shopify: $299

Hvis du er ny til Shopify, er den bedste måde at komme i gang på, at tilmelde dig et abonnement hos Shopify.com. Alle planer leveres med en gratis prøveperiode på 14 dage, og der er ingen transaktionsgebyrer, før prøveperioden udløber.

Det giver dig mulighed for at teste platformen af, før du vælger et abonnement – og før du vurderer, om det overhovedet er den rigtige løsning for dig. Hvis du vil koble dit eget domæne til din Shopify-løsning, skal du desuden betale et månedligt gebyr på 14 dollar, som ikke er inkluderet i prisen for din pakke.

#2: Sådan opretter du dig på Shopify

Hvis du vil i gang med en Shopify-webshop, skal du først og fremmest tilmelde dig platformen. Det gør du ved at gå til Shopifys hjemmeside, hvor du vælger det abonnement, du ønsker at oprette. I de fleste tilfælde vil Basic Shopify-pakken være udemærket til at starte med.

Når du har valgt dit abonnement, kan du gå i gang med at bygge din webshop. Du kan enten vælge at bygge den fra bunden eller ved at tage udgangspunkt i et af de mange templates, der er tilgængelige. Sidstnævnte løsning er klart den nemmeste løsning, hvis du ikke er avanceret bruger – og der findes masser af smukke og veldesignede temaer.

Før du går i gang med at opsætte din webshop, skal du dog indtaste en række informationer omkring din forretning. Du skal blandt andet vælge, hvad din webshop skal hedde, samt hvorvidt du ønsker at tilknytte et domæne til, eller du vil starte med et gratis domæne.

Vælger du sidstnævnte mulighed, vil din webshop komme til at hedde din-url.myshopify.com. Det er ikke nogen særligt professionel løsning, men til gengæld koster det ikke noget, hvorfor det er en god idé at starte med, da du altid kan tilknytte et personligt domæne på et senere tidspunkt.

#3: Sådan opsætter du din Shopify-webshop

En af de klare fordele ved at vælge Shopify er, at du har adgang til omkring 70 temaer, du kan tage udgangspunkt i. Det er langt mindre end eksempelvis WooCommerce, hvor der er mange tusinde temaer, som alle har mulighed for at udvikle.

Alligevel er det absolut ingen ulempe, at du kun har et begrænset antal skabeloner at vælge imellem. Det er faktisk en fordel, da de allesammen er gennemtestede, så de virker, som de skal. Du vil således ikke opleve, at et tema ikke er kompatibelt med den nyeste version af Shopify eller lignende komplikationer.

Du finder en oversigt over de mange temaer, du kan tage udgangspunkt i, her. Nogle af temaerne er gratis, mens andre koster penge. Du kan altid starte med et gratis tema, da det er nemt at ændre på et senere tidspunkt, hvis du får behov for det.

Der er også mulighed for at få udviklet en Shopify-webshop fra bunden. Det er dog væsentligt mere avanceret, da det kræver, at du involverer en udvikler, som kan implementere et design i Shopify, medmindre du selv har kompetencerne til det.

Hvis du vil opsætte din Shopify-webshop fra bunden uden at bruge et tema, er der dog også mulighed for det. Her kan du anvende en page builder såsom PageFly, der er den mest populære page builder til Shopify, men den er desværre ikke gratis.

Vælger du PageFly, kræver det, at du har en god fornemmelse for design og brugervenlighed. PageFly er en app, du installerer på din webshop, og du kan vælge mellem fire forskellige abonnementer. Læs mere om PageFly her.

#4: Sådan tilføjer og opdaterer du produkter i Shopify

Det er nemt at tilføje og opdatere dine produkter i Shopify. Du kan tilføje og opdatere oplysninger omkring et produkt fra siden ‘Produkter’, når du er logget ind i kontrolpanelet – eksempelvis priser, varianter og tilgængelighed.

Sådan tilføjer du et nyt produkt:

  1. Gå til ‘Produkter’ – ‘Alle produkter’ i kontrolpanelet.
  2. Klik på ‘Tilføj produkt’.
  3. Vælg en titel, beskrivelse og pris til dit produkt.
  4. Upload et billede af produktet.
  5. Klik på ‘Gem’.

Du har nu oprettet dit første produkt på din Shopify-webshop. Når du skal uploade flere produkter, kan du oprette dem manuelt ved at følge ovenstående fremgangsmåde igen. Du kan også vælge at duplikere et eksisterende produkt, hvis mange af detaljerne er ens.

Som standard vil et duplikeret produkt angives som en ‘Kladde’, hvilket betyder, at det ikke er synligt på din shop. Det er først tilgængeligt, når du ændre statusen til ‘Aktiv’. Det sikrer, at du ikke har flere versioner af det samme produkt.

Du kan læse mere om, hvordan du tilføjer, duplikerer, ændrer og sletter produkter via dette link. Det er en god og gennemarbejdet guide, hvor du kan finde svar på alle de spørgsmål, du har, i forbindelse med dine produkter.

#5: Sådan opsætter du Shopify Payments

Shopify har en integreret betalingsløsning, som hedder Shopify Payments. Det er den mest enkle måde at modtage betalinger i din Shopify-webshop, da du slipper for at skulle konfigurere en tredjepartstjeneste som eksempelvis PayPal eller Stripe.

Med Shopify Payments konfigurerer du automatisk din webshop, så den accepterer alle større betalingsmetoder, så snart din webshop er lanceret. Det er utroligt nemt, og du kan integrere Shopify Payments med dit regnskabsprogram, så alle transaktioner automatisk overføres, hvilket skåner dig for besværligt manuelt arbejde.

Du aktiverer Shopify Payments fra siden ‘Betalinger’ i dit kontrolpanel. Her skal du bruge en række oplysninger, før du bliver i stand til at modtage betalinger. Afhængigt af det land, du sælger produkter i, kan der være forskellige krav til oplysninger.

I Danmark skal du bruge følgende oplysninger:

  • Employer Identifcation Number (EIN)
  • Dine bankoplysninger

Virksomheder i Danmark kan acceptere debet- og kreditkort fra Visa, MasterCard, Maestro og American Express. Ønsker du at modtage betalinger fra MobilePay, skal du aktivere en alternativ betalingsudbyder i menupunktet ‘Alternative betalingsmetoder’ under ‘Betalinger’, som du finder i Shopifys kontrolpanel.

#6: Fri suport, dokumentation og og stort hjælpecenter

Hvis der er noget, du er i tvivl om, er der ingen grund til at fortvivle. Al begyndelse er svær, og du vil med garanti støde ind i udfordringer med din Shopify-webshop. Heldigvis er der fri support inkluderet i din løsning, og du kan få hjælp 24 timer i døgnet.

Det er værd at nævne, at supporten er på engelsk, da Shopify er en canadisk virksomhed. Du kan dog altid finde hjælp i dokumentationen, som er oversat til dansk, ligesom dit kontrolpanel også er på dansk.

Du kan både chatte og sende e-mails til supporten, ligesom du også har mulighed for at ringe til deres hotline ved akutte udfordringer. Dette er en stor fordel ved Shopify, da du ofte er overladt til dig selv, hvis du vælger andre webshop-systemer.

Herudover har Shopify et stort dansksproget hjælpecenter, hvor du kan finde dokumentation og vejledninger til stort set alle spørgsmål, du render ind i. Her kan du enten søge efter svar på dine spørgsmål eller slå op via indholdsfortegnelsen.

Har du brug for en skræddersyet Shopify-løsning?

De mange skabeloner, du kan tage udgangspunkt, er ofte en god løsning, hvis du skal hurtigt i gang med din Shopify-webshop. Ofte vil du dog opleve, at du får brug for en skræddersyet løsning, i takt med at du får flere produkter og kunder.

Hos Nicolai Sørensen & Co. har vi specialiseret os i at udvikle brugervenlige og konverteringsoptimerede Shopify-webshops. Du er velkommen til at kontakte os på +45 30 63 31 11 eller hej@nicolaisoerensen.dk, så tager vi en snak om dit behov.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Nicolai Sørensen

Brandpartner v/Nicolai Sørensen

Anerkendt webdesigner og marketing specialist med 9 års erfaring i at skabe succesfulde cases for det danske erhvervsliv gennem webdesign, SEO & Google Ads.

+45 3063 3111

Skal vi tage en snak?

Seneste indlæg

Du kunne også være
interesseret i at læse disse artikler

Hvorfor vælge Shopify?

Hvorfor vælge Shopify?

Der er mange grunde til, at du bør vælge Shopify. Først og fremmest er det enormt brugervenligt og nemt at komme i...

Er Shopify dyrt?

Er Shopify dyrt?

Shopify er det, der kaldes for Software as a Service eller en hosted løsning. Det betyder blandt andet, at systemet...

Kontakt mig

Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

Spørgsmål: Du er mere end velkommen til at stille dine spørgsmål i kommentarfeltet eller gennem min kontaktformular.

Tilbud: Du er også velkommen til at starte en uforpligtende dialog, hvis du er på udkig efter en seriøs samarbejdspartner du kan samle din hjemmeside og din online markedsføring hos.

Nicolai Sørensen er din WordPress webdesigner

Er du klar til en indledende snak?

+45 3063 3111

Fortæl mig om dine ønsker og udfordringer, og modtag en potentialevurdering og et prisestimat.

Psst.. I gennemsnit får mine kunder 14,4 nye kundehenvendelser pr. 100 besøgende.

5-stjerner på Trustpilot for webdesign & online marketing
Kontakt mig

Freetrailer som case
Tandlægeforeningen som case
Kvadrant som case
Charlotte Schou som case
Webamp som case
Custom Cash som case
Segway som case
Nemovo som case

Har du spørgsmål eller ønsker du at høre nærmere?

Nicolai Sørensen & Co.

Møllemoseparken 7, 3450 Allerød
Kontor i Søborg, København
CVR-nummer: 34810184
w

Kontakt mig

+45 3063 3111
hej [a] nicolaisoerensen.dk
Google Maps

}

Telefontider

Mandag - Fredag: Kl. 08 - 16
Lørdag - Søndag: Efter aftale
Mails besvares alle dage

5
Rated 5 out of 5
5 ud af 5 stjerner (baseret på 10 anmeldelser)