Der er mange grunde til, at du bør vælge Shopify. Først og fremmest er det enormt brugervenligt og nemt at komme i gang med. Herudover er der fri support og et væld af funktioner, som gør det nemt at administrere din webshop, uanset om du er helt grøn eller har erfaring med e-commerce. Herunder kan du blive klogere på, hvorfor du bør vælge Shopify.
Shopify er et brugervenligt CMS, som udelukkende er beregnet til webshops. Det er en klar fordel i forhold til eksempelvis WooCommerce, som er en udvidelse til WordPress. Når du vælger Shopify, får du således udelukkende de funktioner, du rent faktisk har behov for.
Selve kontrolpanelet, hvor du administrerer din webshop, opretter produkter og styrer alle andre dele af din webshop, er strømline og intuitiv. Af samme årsag er Shopify et oplagt valg, hvis du planlægger at starte din egen webshop, såfremt du ønsker en simpel og brugervenlig løsning med masser af muligheder.
I denne artikel kan du læse mere om, hvorfor du bør vælge Shopify, samt hvilke fordele og ulemper der er ved systemet. Når du er nået til vejs ende, har du en klar idé om, hvilke funktioner Shopify indeholder, samt hvorvidt systemet er optimalt i forhold til dit behov.
Intuitivt og brugervenligt kontrolpanel
Som nævnt, er kontrolpanelet én af de helt klare fordele ved Shopify. Brugerfladen er utroligt brugervenlig og simpel, uden det går udover funktionaliteten. Du finder nemt rundt mellem de forskellige menupunkter, og det er hurtigt at lære systemet at kende.
Du skal hverken være udvikler eller have særlige it-kompetencer for at drive en Shopify-webshop. Faktisk kan du forholdsvist nemt komme i gang med Shopify, selvom du ikke har erfainrg med drift af webshop eller hjemmeside.
Man mærker tydeligt, at der er brugt ressourcer på at strømline brugerfladen, så den er så simpel som muligt – og det er i dén grad lykkedes. Der findes næppe et webshop-system, som er lige så brugervenligt og nemt at komme i gang med som Shopify.
Hvis du render ind i udfordringer, kan du søge hjælp i systemets dybdegående dokumentation. Her kan du finde svar på stort set alle de spørgsmål, du render ind i. Har du stadig brug for hjælp, er der fri support inkluderet i din løsning – og den er tilgængelig 24 timer i døgnet.
Stort udvalg af temaer og apps
Der findes et begrænset udvalg af prædefinerede temaer, som du kan tage udgangspunkt i, når du opsætter din Shopify-webshop. Du kan vælge mellem omkring 70 forskellige skabeloner, som du blot skal tilpasse, så de matcher din forretning.
Faktisk er det en stor fordel, at der ikke er flere skabeloner, du kan vælge imellem. Sammenligner man med WooCommerce, hvor der er flere tusinde temaer, er det befriende, at du kun har adgang til et nøje udvalgt antal af skabeloner.
Hvis du på sigt får behov for en mere avanceret webshop, kan du skifte dit tema eller udvide med forskellige apps. En af fordelene ved Shopify er, at der er masser af apps, som du kan installere på din webshop for at udvide med avanceret funktionalitet.
Det betyder, at du ikke er afhængig af en udvikler, hver gang du får behov for ny funktion eller ændringer i layoutet på din webshop. Samtidig lærer du nemt mulighederne at kende, hvis du leger lidt rundt med systemet og prøver at opsætte din egen webshop.
Ønsker du en skræddersyet løsning, er der dog også mulighed for det. Du er ikke låst af de forskellige temaer, da det ligeledes er muligt at udvikle Shopify-webshops fra bunden. Det koster mere, men det tjener ofte sig selv hjem igen, da du får en fremtidssikret løsning.
Shopify er en hosted løsning
Shopify er det, der kaldes for SaaS – eller Software as a Service – hvilket betyder, at du skal betale for at bruge systemet. Du kan vælge mellem forskellige pakker, hvor den billigste koster fra 29 dollar om måneden, men du har mulighed for at prøve det gratis i en begrænset periode, hvis du vil teste systemet af.
Selvom det kan virke som en ulempe, så er det i mange tilfælde en fordel, at systemet koster penge. Der følger hosting med til din Shopify-webshop, hvorfor du ikke skal betale hos en separat udbyder. Hvis du vil koble dit eget domæne til Shopify, koster det et månedligt gebyr, som betales udover dit abonnement.
Da Shopify er en hosted løsning, som koster penge, betyder det samtidig, at alle ikke har mulighed for at udvikle temaer og apps, som det eksempelvis er tilfældet med WordPress. Igen kan det virke som en ulempe, men på mange måder er det faktisk en fordel.
Du undgår at installere temaer og apps, som er fyldt med fejl, ikke er kompatible med din version af Shopify eller lignende situationer, der kan forårsage komplikationer. Når du installerer et tema eller en app, er du altid sikker på, at de virker – og hvis ikke, tager Shopify sig af det.
I bund og grund er Shopify utroligt nemt, netop fordi det er en hosted løsning, du skal betale for at bruge. Du slipper for at skulle vedligeholde og opdatere den underliggend teknik, og du ved, at du altid kan få hjælp, hvis der er noget, der går galt.
Nem opsætning af betalingsløsning og Intuitivt checkout-flow
Som har fået en fornemmelse af, så er Shopify en god og nem løsning, og nogle vil måske mene, at det er en anelse for nemt. Sommetider går brugervenligheden udover dine muligheder i systemet, og det kan – afhængigt af dine præferencer – være en ulempe.
Du har eksempelvis ingen mulighed for at ændre i checkout-flowet eller kurven, som det kaldes på dansk. Du kan ændre i indstillingerne for, hvilke felter der skal være synlige, men selve layoutet er låst, så du ikke kan ændre på det.
Det betydder altså, at dine muligheder er forholdsvist begrænsede, da du udelukkende har mulighed for at ændre i selve indholdet af kassen. Alligevel er det i de fleste tilfælde ikke nogen ulempe, da layoutet er baseret på data fra mange tusinde webshops.
Du kan således være sikker på, at designet er optimeret, så det sikrer dig flest mulige salg. Kassens layout er blandt de vigtigste elementer på din webshop, og det faktum, at du ikke har mulighed for at komme til at ødelægge noget, er i mange tilfælde en fordel.
Fri support 24 timer i døgnet og stort hjælpecenter
Du er ikke overladt til, hvis du render ind i udfordringer. Shopify har integreret support, som du kan benytte dig af, så ofte du vil, når du oplever problemer. Du kan kontakte supporten via chat, e-mail og telefon gennem hele døgnet.
Ligegyldigt, om du oplever problemer i dagstimerne eller om natten, har du derfor altid hjælp ved hånden – og det er ægte kundeservicemedarbejdere, der sidder klar til at hjælpe dig. Du bliver ikke bare overladt til en chatbot, som forvirrer mere end den gavner.
Til gengæld bør du være opmærksom på, at supporten er på engelsk, da Shopify er en canadisk virksomhed. Du skal derfor kunne forstå og skrive engelsk, hvis du skal gøre brug af botten. Heldigvis lever vi i Danmark, hvor de fleste er forholdsvist flydende på engelsk.
Udover Shopifys fremragende support, har du også adgang til et utroligt omfattende hjælpecenter, hvor du kan finde svar på stort set alle spørgsmål. Det er en god hjælp, hvis du ikke har erfaring med platformen – og den er heldigvis oversat til dansk.
Shopifys tekniske funament er optimeret til Google
Da Shopify er en hosted løsning, som udelukkende er beregnet til webshops, indeholder systemet kun de elementer, der rent faktisk er behov for. Der er ingen overskydende kode, som i bund og grund ikke har nogen funktion, men blot sløver din webshop.
Det er en stor fordel, hvis man sammenligner med eksempelvis WooCommerce. WooCommerce er et plugin, du installerer på din WordPress-installation, hvorefter du kan omdanne den til en webshop.
Det betyder, at du får en masse funktioner og overskydende kode, som ikke har nogen funktion i forhold til at drive webshop. Det er med til at sløve din webshop, hvilket resulterer i, at din webshop ikke vil være lige så stærkt positioneret i søgeresultaterne.
Shopifys tekniske fundament er langt mere strømlinet, hvorfor du har et bedre grundlag for at opnå fornuftige placeringer i søgeresultaterne. Samtidig øger det brugervenligheden, da din webshop i mange tilfælde bliver hurtigere og performer bedre.
Det er desuden nemt at arbejde med søgemaskineoptimering på din Shopify-webshop. Du kan redigere i titel og meta-beskrivelse samt alle de andre elementer, der har indflydelse på, hvor godt din webshop performer i Google.
Konklusion: Hvorfor vælge Shopify?
Kort og godt bør du vælge Shopify, hvis du vil have den nemmeste og mest effektive webshop-løsning til små og mellemstore webshops – og ikke har noget imod, at du skal betale et mindre gebyr hver måned.
Det er nemt at komme i gang med, og du lærer hurtigt de mange forskellige funktioner at kende. Du har mulighed for at installere forskellige temaer, som du kan tilpasse, så de matcher din forretning, hvis du er ‘gør-det-selv’-typen.
Når du får brug for yderligere funktionalitet, kan du i mange tilfælde installere en app, som tilføjer denne til din webshop. Nogle apps er gratis, mens andre koster penge. Faktum er, at du kommer utroligt langt på egen hånd, når du vælger Shopify.
Skal du have lavet en skræddersyet løsning?
Hos Nicolai Sørensen & Co. har vi specialiseret os i at designe Shopify-webshops, som ikke alene ser godt ud, men også performer i Google og er optimeret med henblik på at generere flest mulige salg på baggrund af de besøg, du får på din webshop.
Hvis du vil vide mere, om hvordan vi kan hjælpe dig, er du velkommen til at kontakte os på (+45) 30 63 31 11 eller hej@nicolaisoerensen.dk. Du får altid et uforpligtende tilbud, som du kan forholde dig til, før vi indgår et samarbejde.
0 kommentarer