F%&#er dit digitale bureau med dit grundvand, Claes?

oktober 16, 2020
F%&#er dit digitale bureau med dit grundvand, Claes?

Er du godt træt af at være blevet taget med bukserne nede af dit digitale bureau? Det er mega ærgerligt! Så vil du formegentlig gerne sikrer, at det sker igen. Læs med i artiklen og kommenter endelig nederst, hvis du vil dele din oplevelse med mine læsere.

DISCLAIMER: Langt de fleste digitale bureauer er drevet af gode mennesker med god moral og etik. Denne artikel er på ingen måde henvendt mangfoldigheden i branchen. Derfor afslutter jeg med en anbefalinger af gode bureauer og freelancere, som du trygt kan stole på.

Du kan formegentlig genkende ét af disse 3 scenarier:

  1. Du overvejer at takke ja til et tilbud, da du er blevet kontaktet af en salgskonsulent eller blevet forblændet af de billige priser, du finder i Facebook grupper.
  2. Du har måske sagt ja til den sultne sælgers lidt for fantastiske tilbud og sidder nu i kløerne på et digitalt bureau med en lang binding og et middelmådigt produkt, der ikke virker efter hensigten.
  3. Du har købt en alt for billig løsning du ikke får noget ud af, fordi du var naiv og troede på, at et website til 5.000 kr. er lige så godt som et til 15.000 eller 50.000 kr.

Uanset hvilket scenarie der passer på dig, så er du ikke den eneste. Her kommer 5 klassiske salgstricks, der formegentlig har stiftet bekendtskab med.

De 5 klassiske salgstricks du ikke må falde for (inkl. SEO salgstricket, som alle bliver snydt af)

Salgskonsulenter i web- og marketing branchen er blandt de absolut højeste provisionsaflønnede i Danmark. Det er relativt nemt at sælge “produkterne” og bureauerne tilbyder ekstremt attraktivt vilkår i form af fast grundløn og provisionssatser mellem 10% og 30%.

Anyways, nu til sagen.

1. Hjemmeside salgstrick – “vi vil gerne lave en gratis hjemmeside til dig, hvis vi må bruge dig som reference”

Klassikeren over alle. Man skulle tro at de fleste vidste bedre, men sandheden er den, at mange stadig falder i fælden. Samtlige produktionsfikserede digitale bureauer kører et fast script, hvor de ringer dig op og 1) fortæller at du er særligt udvalgt eller 2) fortæller at de kører en kampagne i øjeblikket. Begge dele er naturligvis en direkte løgn.

Hører du sætningen, så vend dig om og løb.

Du kommer til at betale et årligt abonnement som bliver pakket ind som “fri support” eller “hosting”. Disse beløb ligger alt mellem 4.000 – 8.000 kr. pr. år.

For lige at slå det helt fast, så er fri support for eksempelvis 5.000 kr. pr. år afsindig billigt, hvis bare du gør brug af support aftalen et par gange om året. Utallige selvstændige og iværksættere mener, at det er uhyre dyrt, men der tager de altså grueligt fejl. Tager man udgangspunkt i en timepris på 1.000 kr./t (standard for webbureauer), så svarer det til 5 timers arbejde om året.

Denne metode anvendes både af store og små / nystarterede produktionsfikserede digitale bureauer.

2. Hjemmeside salgstrick – “jo flere år du tager, jo mere rabat får du”

Tillykke! Du sidder nu med en 5 års lang binding som du absolut ikke kan komme ud af. Eller jo, hvis du er klar på at betale det fulde beløb med 10 dages betalingsfrist for den resterende periode. Bureauerne vil altså gerne gå med til at afslutte din 5-års bindingsperiode før tid, så længe du betaler for de fulde 5 år. Bureauerne skulle jo nødigt snydes for penge, nu hvor sælgeren har fået udbetalt sin store provision for sit flotte salg. Og så kan de jo slippe for at skulle lave resten af arbejdet. Det kalder bureauerne for Win-Win.

Der er mange årsager til, at du ikke skal binde dig i 5 år. Udover at det er vanvittigt og umoralsk, så får bureauet også fjernet hænderne fra kogepladen så de kan læne sig tilbage og slippe afsted med halvhjertet arbejde – du kan alligevel ikke slippe væk.

OBS! Det er et glødende rødt flag, hvis bureauet vil have forudbetalt mere end ét år af gangen uanset aftalens længde.

3. Hjemmeside salgstrick – “Det kan vi gøre lige så godt eller bedre – bare meget billigere”

“… og du får jo det samme hos os for vi er jo også professionelle”. Den har du sikkert hørt før.

Men sagen er, at med lidt sund fornuft og en forståelse for bureauernes arbejde, så kan du regne ud om det giver mening. Hvis du har betalt på den anden side af 20.000 – 30.000 kr. for et website hos en professionel, så er det usansynligt, at du får et tilsvarende eller bedre produkt for 5.000 – 10.000 kr. hos et digitalt bureau med salg og produktion for øje.

Læs at forstå et tilbud på website eller SEO (scroller ned på siden)

4. Marketing salgstrick – “Bureauet der også hjælper dine konkurrenter”

De fleste digitale bureauer er nødt til det, men altså helt ærligt. Vil du gerne have hjælp til markedsføring af et digitalt bureau der også hjælper dine konkurrenter?

Det svarer til, at du træner op til en boksekamp, men din boksetræner træner også din modstander.

Og så behøver vi ikke tale mere om dét.

5. SEO salgstrick – “SEO bureauernes guldkort som du falder for”

Dette punkt tager udgangspunkt i en snu taktik, som kun de mest erfarne SEO eksperter / specialister kan gennemskue.

De fleste SEO bureauer er ærlige og har gode intentioner. Oplever du derimod følgende på et salgsmøde, så er det vigtigt, at du husker på denne artikel. Du kan nemlig ikke selv gennemskue, at du er ved at falde i fælden.

En stor procentdel af salgsmøder med denne taktik ender med en underskrift. Salgskonsulenten laver nemlig en eller flere udregninger sammen med dig, så i sammen kan drømme jer væk og glæde jer til gyldne dage. Det sker bare ikke.

Det fungerer således på mødet (eksempel: tømrer):

  1. Salgskonsulenten afdækker hvilke opgaver du ønsker flere kundehenvendelser på
  2. I åbner Google Ads Keyword Planner og indtaster fx søgeord såsom “tømrer”, “renovering”, “ombyg”, “tilbyg”, “nybyg” osv.
  3. Salgskonsulenten har ikke snævret volumen ind til et geografisk område, og du ser super mange månedlige søgninger
    Google Ads Keyword Planner søgeordsanalyse
  4. Salgskonsulenten fortæller dig, at det tager 3-6 måneder at mærke “lidt effekt” på SEO (uanset branche, konkurrence og dit budget).
  5. Salgskonsulenten ligger en masse tal sammen fra søgeordsanalysen * og kommer frem til et højt tal på 25.000 – 100.000 månedlige søgninger (Vi tager udgangspunkt i 50.000 månedlige søgninger i dette eksempel)
  6. Lad os tage udgangspunkt i 50.000 månedlige søgninger
  7. Salgskonsulenten trækker lommeregneren frem og begynder sin magi
  8. Udregning er således: Hvis du kommer op i top 3 og der er 50.000 månedlige besøgende, så skal vi hvert fald regne med, at ca. 20% klikker sig ind på hjemmesiden.
  9. 20% af 25.000 månedlige besøgende er 5.000 besøgende (også kaldet potentielle kunder).
  10. “Hvis vi kan få bare 5% til at kontakte dig, så svarer det til 250 kundehenvendelser om måneden.”
  11. Nu bliver du spurgt om hvad du gennemsnitligt tjener på en kunde og hvor mange kundehenvendelser du regner med, at du kan lukke en aftale på. Som håndværker har du normalt en god lukkerate, fordi mange lever på netværk og referencer. Håndværkerens gennemsnitlige omsætning pr. kunde er måske 15.000 kr. (eller 50.000 – 500.000 på ovenstående søgeord).
  12. Lad os antage at håndværkeren mener, at der lukkes 8 ud af 10 kunder. Så er vi nede på 200 nye kunder om måneden.
  13. 200 nye kunder med en gennemsnitlig værdi på 15.000 kr. = 3.000.000 kr.
  14. 200 nye kunder med en gennemsnitlig værdi på 50.000 kr. = 10.000.000 kr.
  15. “Lad os antage, at vi ikke gør det så godt som vi håber på, og at vi “kun” når halvdelen af resultaterne. Er det så stadig en god forretning for dig?”
  16. Du er nu klar til at skrive under på den fysiske gammelsdagskontrakt som salgskonsulenten har med. Og så har konsulenten formegentlig glemt betingelserne på kontoret, men hvis du lige skriver under så kan han sende dem på mail efterfølgende.
  17. Du hænger nu på en “billig” SEO aftale som du absolut ikke får noget ud af. Konkurrencen på Google har aldrig været sværere og det er kun de bedste SEO konsulenter og SEO bureauer der opnår topplaceringerne.

Det lyder næsten for godt til at være sandt, men det er svært at betvivle tallene – i har jo netop lavet udregningen sammen.

* Søgeordsanalyser i Google Ads Keyword Planner er ekstremt unøjagtige. Tallene er milevidt forkerte og de færreste kan læse og forstå dem godt nok til, at man kan få en nogenlunde indikation af hvilke søgeord, der er gode at gå efter.

PS: Du skal ALDRIG købe SEO af en salgskonsulent. De KAN ikke rådgive dig korrekt for de kan ikke lave dybdegående SEO audits, markedsanalyser, konkurrentanalyser eller søgeordsanalyser.

Lær at forstå et tilbud fra et digitalt bureau

I denne artikel tager jeg udgangspunkt i 2 slags tilbud, som du typisk får tilbudt af et digitalt bureau med en salgsafdeling.

Det første eksempel drejer sig om køb af hjemmeside, mens det andet er et SEO-tilbud.

1) Hjemmeside tilbud – lær at forstå hvad du får for pengene

Du har enten selv indhentet et tilbud gennem Google eller i en Facebook gruppe, eller du er blevet ringet op af en salgskonsulent.

  1. Billig hjemmeside gennem Google eller Facebook – pris varierer ca. 3.500 – 8.000 kr. for design af WordPress hjemmeside.
  2. Sælgeren tilbyder billig eller gratis hjemmeside – pris varierer mellem 0 – 10.000 kr. for design af hjemmeside (men der er tilhørende supportaftale).

Lad os antage, at du køber en hjemmeside for 5.000 kr. ex moms.

Du er passioneret omkring din forretning og dit produkt eller service, og håber på at den hjemmeside du har købt, kommer til at få din virksomhed virksomhed til at fremstå professionelt. Du håber også på, at din investering vil føre til flere kunder – det har det digitale bureau trods alt bildt dig ind.

Men hvad får du så for 5.000 kr. ex moms?

Den gennemsnitlige timepris hos et digitalt bureau er 1.000 kr. ex moms, svarende til 5 timers arbejde (eller mindre, når salgskonsulenten har fået sin provision).

De 5 timers arbejde dækker over dialog og projektledelse (30 – 60 minutter), design og opsætning af website (120 – 240 minutter), evt. korrektur-runder (0 – 120 minutter) og så skal websitet ligges online (30-60 minutter).

Du får altså reelt kun få timers arbejde for den nette sum af 5.000 kr. Hvis du regner med, at det er nok til at designe og opsætte en professionel hjemmeside med gennemtænkt visuel kommunikation, skræddersyet design og effektiv konverteringsoptimering, så tager du grueligt fejl.

For 5.000 kr. får du et fint startup website, som du kan bruge som visitkort. That’s it. Det er også fint, hvis du enten ikke har budgettet til en professionel løsning eller bare ikke har behovet for at kunne konvertere nye kunder gennem websitet.

2) SEO-tilbud – lær at forstå et billigt SEO-tilbud og hvorfor det er spild af penge

Jeg skal starte med at gøre opmærksom på, at det næsten er umuligt at forstå et SEO-tilbud. Det samme gælder for mit eget vedkommende, når jeg giver tilbud på et SEO-samarbejde. Det vi skal snakke om her er et bestemt SEO-tilbud – det billige SEO-tilbud – som er penge lige ud af lommen.

Bliver du kontaktet af et bureau der tilbyder dig “professionel søgemaskineoptimering” med 1, 2 eller 3 års binding til en årlig pris på 15.000 – 22.500 kr., så vil jeg opfordrer dig til at tænke dig ekstra godt om. Har du selv taget kontakt til et SEO bureau, så er det en anden sag. Men når vi snakker SEO anno 2020 og 2021, så er et årligt SEO-budget af den kaliber simpelthen ikke nok.

Lad mig uddybe.

Konkurrencen om topplaceringer på Google har aldrig været hårdere. I dag er den hårdere end i går og i morgen er den hårdere end den er i dag.

Der er kun 3 virksomheder der kan ligge i top 3 på et søgeord. Og jeg kan lige så godt fortælle dig, at det bliver ikke dig der ligger der. Det er dine konkurrenter som bruger 60.000 – 250.000 kr. om året hos et seriøst SEO-bureau.

Personligt lægger mine SEO-kunder i gns. 100.000 kr. pr. år hos mig. Det gør de, fordi jeg ved præcis hvad jeg laver, og fordi jeg udelukkende går efter topplaceringer og godt tør gå efter svære søgeord.

Det er naivt at tro, at dit digitale bureau kan slå både mig eller de andre seriøse SEO-bureauer med et årligt budget på 15.000 – 22.500 kr.

For 20.000 kr. får du ca. 20 timers SEO-arbejde af dit digitale bureau. Der går hvert fald 8-10 timers arbejde i starten af samarbejdet som dækker over søgeordsanalyse, SEO-tekster og Onpage SEO.

Herefter er der måske 10 – 12 timer tilbage til resten af året, svarende til ca. 1 time om måneden. Det er lige akkurat nok til at man kan lave nul og niks arbejde ud over løbende rapportering og analysering af hvorfor det går så skidt.

Men hov, der mangler da noget her? Yes. Hvis du ikke har spottet det, så mangler der hele linkbuilding-delen. Den arbejder de nemlig ikke med. Ingen linkbuilding = ingen topplaceringer. Færdig bum.

Går du ikke helhjertet ind i din SEO-indsats, så er det bedre at spare din penge.

Hvad kan du gøre, når du sidder i saksen hos et digitalt bureau?

Sidder du hos et digitalt bureau med lang bindingsperiode, der ikke lever op til forventning? Eller som ikke holder hvad du blev lovet på salgsmødet? Så har jeg et par forslag til dig.

Først og fremmest vil jeg gøre opmærksom på, at mange af de bureauer der har lange bindingsperioder, også har skudsikrer kontrakter. Har du først skrevet under på betingelserne, er det næsten umuligt at komme ud af.

Der findes utallige eksempler på dårlige samarbejder der er endt i retten, men her har jeg desværre dårlige nyheder til dig. Bureauerne vinder langt størstedelen af sagerne, hvor der er underskrevet en fysisk kontrakt.

Men hvad kan du så gøre?

Du kan starte med at tale med dem om mulighederne for at komme ud af bindingsperioden før tid. Svaret er som oftest nej, med mindre, at du er villig til at betale det fulde beløb for de resterende år inden for de næste 10 dage. På den måde får bureauet nemlig sine penge, mens de slipper for at skulle foretage arbejde eller yde support for dig.

Hvis du får et nej, kan du prøve at se om i kan indgå et forlig eller et kompromis med lavere ydelse. Hvis de er villig til at give sig en smule, så anbefaler jeg, at du takker ja.

Personligt har jeg ydet rådgivning og håndteret denne proces om ophævelse af kontrakt før tid på vegne af flere danske virksomheder.

Udfaldet har desværre ikke været positivt. Der har ikke været noget at komme efter og kunden har været nødsaget til at betale ved kasse 1.

Min anbefaling er, at hvis du ikke kan komme ud af din bindingsperiode før tid, men du gerne vil forbedre din forretning, så skal du overveje om ikke du bør vinke farvel til dine penge og i stedet investerer i et professionelt samarbejde. Eksempelvis hos en af de bureauer eller freelancere som jeg kan anbefale.

Anbefalinger af digitale bureauer, hvor du er i trygge hænder

Nu hvor vi har været inde på nogle af de negative områder inden for den digitale branche, så er det nu tid til at uddele nogle skulderklap.

Til trods for at jeg selv mener, at jeg er en god samarbejdspartner, så skal denne artikel ikke handle om at fremhæve mig selv. Det ville være for fesent og en tand utroværdig. I stedet vil jeg gerne fremhæve en række digitale bureauer, der både har kompetencerne og værdierne i orden.

Jeg vil gerne understrege at ingen af følgende anbefalinger er sponsorerede, strategiske eller på nogen som helst måde udarbejdet i forbindelse med bureauerne. Anbefalingerne er baseret på min erfaring og mit kendskab til bureauerne (og selvfølgelig deres cases og generelle ry i branchen).

Følgende bureauer henvender sig til ambitiøse virksomheder. Her får du ikke noget for 5.000 kr. – 15.000 kr. Til gengæld får du et professionelt produkt og en kompetent samarbejdspartner på din digitale rejse.

15 digitale bureauer, du kan stole trygt på:

  1. Webamp: Webdesign, SEO, Google Ads (360° bureau)
  2. Morningtrain: Webdesign, SEO, Google Ads (360° bureau)
  3. Obsidian Digital: SEO, Google Ads, Facebook Ads, E-mail marketing (360° bureau)
  4. Lazzaweb: Webdesign, SEO (360° bureau)
  5. Shave the Goat: Webdesign, SEO, Google Ads, Facebook Ads (360° bureau)
  6. Signifly: Webdesign (Specialiseret design bureau)
  7. Kontrast CPH: Webdesign (Specialiseret design bureau)
  8. Milk Studio: Webdesign (Specialiseret design bureau)
  9. Grafikr: Webdesign (Specialiseret Shopify bureau)
  10. Numito: SEO (Specialiseret SEO-bureau)
  11. Bonzer: SEO (Specialiseret SEO-bureau)
  12. PL & Partners: Facebook (Specialiseret Facebook bureau)
  13. Vimeso: Facebook (Specialiseret Facebook bureau)
  14. Somera: Content (Specialiseret B2B content bureau)
  15. Ackermann: E-mail marketing (Specialiseret E-mail marketing bureau)

5 digitale freelancere, du kan stole trygt på:

  1. Rikkeekelund.dk – Rikke er en erfaren og professionel webdesigner med forretningsforståelse
  2. Copengraphics.dk – Sofie er en erfaren og professionel webdesigner med forretningsforståelse
  3. Hartmanncreate.dk – Nick er fantastisk dygtig til webshops og teknisk kompetent
  4. Maltesmarketing.dk – Malte mestrer Google Ads og Facebook Ads og er super rar og kompetent
  5. Webman.dk – Jeg kender ham ikke personligt, men jeg anser ham som én af de absolut bedste

EKSTRA: Min baggrundsviden om digitale bureauer

Først og fremmest godt gået, at du er nået så langt i artiklen. Tak for tålmodigheden og jeg håber, at du kan bruge ovenstående som værn mod salgstricks fremover.

Det er ikke helt tilfældigt, at jeg udgiver denne artikel og deler ud af mine erfaringer. Der er nemlig en årsag til, at jeg ved meget om branchens digitale bureauer, sælgere og salgsmetoder.

Faktum er, at jeg selv har haft et digitalt marketing bureau. Et bureau med en stor salgsafdeling og lange bindinger – og stor millionomsætning. That’s right. Alt det som jeg afskyr, har jeg selv været en del af. Mit værste mareridt. Faktum er dog også, at jeg meget hurtigt indså, at jeg skulle ud af bureauet. Allerede efter 6 måneder satte jeg alle mine aktier til salg for en slik, så bureauets partnere kunne købe mig ud.

I dag arbejder jeg som freelance webdesigner og online marketing konsulent på fuld tid. Jeg har enorm efterspørgsel på mine kompetencer og har fornøjelsen af at arbejde tæt sammen med fantastiske mennesker og spændende virksomheder og brands. Og så er jeg er ikke bleg for at påstå, at jeg har nogle af landets gladeste kunder.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Nicolai Sørensen

Brandpartner v/Nicolai Sørensen

Anerkendt webdesigner og marketing specialist med 9 års erfaring i at skabe succesfulde cases for det danske erhvervsliv gennem webdesign, SEO & Google Ads.+45 3063 3111

Skal vi tage en snak?

Seneste indlæg

Du kunne også være
interesseret i at læse disse artikler

Kontakt mig

Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

Spørgsmål: Du er mere end velkommen til at stille dine spørgsmål i kommentarfeltet eller gennem min kontaktformular.

Tilbud: Du er også velkommen til at starte en uforpligtende dialog, hvis du er på udkig efter en seriøs samarbejdspartner du kan samle din hjemmeside og din online markedsføring hos.

Nicolai Sørensen er din WordPress webdesigner

Er du klar til en indledende snak?

+45 3063 3111

Fortæl mig om dine ønsker og udfordringer, og modtag en potentialevurdering og et prisestimat.

Psst.. I gennemsnit får mine kunder 14,4 nye kundehenvendelser pr. 100 besøgende.

5-stjerner på Trustpilot for webdesign & online marketing

Kontakt mig

Freetrailer som case
Tandlægeforeningen som case
Kvadrant som case
Charlotte Schou som case
Webamp som case
Custom Cash som case
Segway som case
Nemovo som case

Har du spørgsmål eller ønsker du at høre nærmere?

Nicolai Sørensen & Co.

Møllemoseparken 7, 3450 Allerød
Kontor i Allerød & København
CVR-nummer: 34810184

w

Kontakt mig

+45 3063 3111
hej @ nicolaisoerensen.dk
Google Maps

}

Telefontider

Mandag - Fredag: Kl. 08 - 17
Lørdag - Søndag: Efter aftale
Mails besvares alle dage

5
5,0 rating
5 ud af 5 stjerner (baseret på 10 anmeldelser)